א' ב' של צילום

א' ב' של צילום

א

אור

השם האנגלי של צילום הוא צירוף של שתי מילים יווניות, PhotoGraphy ומשמעותו רישום באור. אין צילום בחושך מוחלט.

מאפייני האור שיפורטו בהמשך קובעים במידה רבה את אופי הצילום

עוצמה

באמצעות שליטה על פרמטרי משולש החשיפה, אפשר לצלם בעוצמות אור שונות ולקבל אותה חשיפה.

כיווני/שטוח

כיווני – האור מגיע מכיוון אחד (או כמה כיוונים מוגדרים), ומטיל צל בכיוון הנגדי

שטוח – האור מגיע בעוצמה שווה מכל הכיוונים. לדוגמה – שמיים מעוננים לגמרי המסתירים את השמש.

כשהאור כיווני, כיוון הצילום אל האובייקט ביחס למקורות האור מאד משמעותי:

חזיתי –

צידי –

אור אחורי יוצר אפקט מעניין מאד כשהאובייקט חצי שקוף או בעל גבולות מעניינים. לדוגמה – עלים של צמחיה שהופכים שקופים כשהשמש מאחוריהם, זיפי הטורמוס, שיער אנושי.

רך/ נוקשה

אפשר להסיק על אופי האור לפי גבולות הצללים. גבול חד בין צל שחור לרקע מואר- אור קשה. אור רך – תחום צל אפרורי בין הצל המלא לרקע המואר. אופי האור גודל יחסי של מקור האור.

אולימפוס

איזו או אסא

או רגישות סרט הצילום או החיישן לאור. אחדממרכיבי משולש החשיפה, בעיקר בעידן הדיגיטלי. ככל שהמספר גבוה יותר, הרגישות גבוהה יןתר, וכך גם ה"רעש" איכות הצילום (טווח דינמי, צבעים) יורדת. אבל דיף צילום רועש על מטושטש כשאין כוונה לטשטש .

אורך מוקד

נמדד במ"מ. מספר גדול יותר  =ארוך יותר,  צר יותר.

אלכסון,

קומפוזיציה אלכסונית

אלכסון מהפינה

אמנות או נמות או אולי אומנות?

אמצעים אמנותיים

אופנה

אורבני

אדובי

ב

בסיס

בוק

ג

ג'ייפג

גיטסו חצובות

גלמור

ד

דיסק קשיח.יצור לא אמין

דינאמית, קומפוזיציה

דיוקן

ה

התבוננות

הולכת עין

ו

 

ז

זמן מה שייעלם מחייכם כשתעסקו בצילום.

זכוכית

כינוי לעצמיות. אוסף זכוכיות

זמן חשיפה, קרוי בטעות גם "מהירות תריס' למרות שמהירות תנועת התריס קבועה, ללא קשר לזמן החשיפה.

ח

חיישן

חצובה

חיתוך

חשיפה

חול. שמרו מרחק

חוקים..ללמוד ואז לשבור

חוק השלישים

חוק נקודות הזהב

ט

טמרון

טקסטורה או מירקם

י

יגאל

ים. שמרו מרחק

ידני.

כ

כוורת לסופט בוקס (גריד)

ל

לייקה

לייטרום

מ

מנפרוטו

משולש החשיפה

מדידת אור: נקודתית, מרכזית, מטריקס. (אבלואטד בקנוניסטית)

מירקם

מטריה

מטריה לבנה (שוט טרו)

מטריה כסופה

מטריה לבנה/כסופה\שחורה

מחזירור, רפלקטור

מבזק/פלאש

מספר מנחה, גיידנאמבר

נ

ניקון

ניקוי חיישן

ס

סרט צילום, ראה פילם.

סוני אין כמוני יש לי סוני

סריטה בעדשה.

סיגמה

סטאק

סופטבוקס

סטאטית, קומפוזיציה

ספורט

סגנון

ע

עין. עין של צלם

עותק וירטואלי

עדשה

עצמית

עריכה

עמוד תאורה

צילום עצמי

עיוותי פרספקטיבה

אובייקט קרוב למצלמה נראה גדול מגודלו האציתי, אובייקט הרחוק מהמצלמה נראה בצילום קטן באופן יחסי לגודלו האמיתי. דוגמה חיובית:, איש עומד שני מטר מהמצלמה המצוידת בעדשה רחבה, בניין בגובה עשרות מטרים נמצא מאה מטר מאחוריו.שניהם נראים בגובה דומה.

דוגמה שלילית: סלפי ממרחק זרוע. האף נראה גדול רחב יחסית לפנים.

עייותי עדשה:

עיוותי חבית, עיוותי כרית מחטים. צילום קיר לבנים 😉

פ

פאנאסוניק

פורטרייט, ראה דיוקן

פוג'י

חברת סרטי צילום שהפכו למושג, כמו ולוויה, ויצרנית מצלמות חדשנית.

פילם=סרט צילום. לא פילים.

פוטושופ

פרופיל צילום

פרופיל צבע

פרופיל עריכה

פריסט

פרספקטיבה

פוסט פרוססינג = עריכה

פטרן. פאטרן תבנית

צ –

צילום

צבע

ציפורים

צמצם

ק

קודאק, חברת הצילום הענקית, שלטה בשוק סרטי הצילום, המציאה את המצלמה לחובבים, הראשונה לפתח חיישן דיגיטלי, והראשונה לקרוס בגלל הצילום הדיגיטאלי.

קנון

חברת ציוד צילום.

קרופ

קומפוזיציה או מיחבר

קו.

קו מוליך

ר

רואו – סוג קובץ

ראייה צילומית

רפלקטור

רחוב

הרגע המכריע

ש

שמש.

שקיעה

זריחה

צהריים

מגיחה בבוקר או בערב בין העננים

שחור לבן, גווני אפור

שפה צילומית

ת

תבנית

Pattern – תבנית חוזרת של צורות זהות/דומות

תריס

 

תריס הוא הכינוי המבלבל משהו למנגנון המכני שתפקידו לאפשר לאור להגיע לחיישן לפרק זמן שנקרא "משך החשיפה". זמן זה נמדד בשניות , ובדרך כלל מוצג כחלקי שניות, (כך שככל שהמספר במכנה גדול יותר, משך החשיפה קצר יותר.
דוגמה קלאסית:
ארוך   1/15 1/30 1/60 1/125 1/250 1/500 1/1000  קצר
המנגנון יכול להיות מכני, אלקטרו/ מכני או אלקטרוני, והבנתו  חשובה להבנת מושגים כמו מהירות סינכרון פלאש, וליקויים שמקורם בתריס אלקטרוני טהור.

 

תפיסת הרגע  –  הרגע המכריע Decisive Moment

תפיסת רגע שבו הקומפוזיציה וההתרחשות משתלבים בצורה מושלמת.

תודה

 

מקורות ידע נוספים:

מושגים בסיסיים בצילום – גליץ

משולש החשיפה – Cambridge in Color

 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s